Τετάρτη 28 Μαΐου 2008

ΗΛΙΕΛΑΙΟ ΜΕ ΟΡΥΚΤΕΛΑΙΟ ΑΝΤΙ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟΥ

ΕΝΩΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ

Κανάρη 86 & Κρήτης, 241 00 Καλαμάτα

Τηλ & φαξ 27210 93317

Καλαμάτα 24 Μαΐου 2008

Με αυτό το Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο σας στέλνουμε ένα απόσπασμα των προτάσεων μας που καταθέσαμε στη διάρκεια της διαβούλευσης που οδήγησε στην τροποποίηση του παλιού Νόμου με τον ισχύοντα Νόμο 3587/2007.

Με επίταση αναφερθήκαμε τότε στις προτάσεις μας, στο θέμα που αφορά στην ΑΣΦΑΛΕΙΑ και ΥΓΕΙΑ των Καταναλωτών, από τα ΧΙΛΙΑΔΕΣ προϊόντα που διατίθενται στην αγορά.

Κάναμε, όπως βλέπετε, και συγκεκριμένες προτάσεις, για το τί πρέπει να ισχύσει για κάθε προϊόν που διατίθεται στην αγορά.

1. Μιλήσαμε για την κατάργηση του ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟΥ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ !!!

Είναι δυνατόν να υπάρχει σήμερα ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟ ΑΠΟΡΡΗΤΟ;

Αφού με τα υπάρχοντα επιστημονικά και τεχνολογικά μέσα υπάρχει δυνατότητα ιχνηλασιμότητας για κάθε συστατικό των προϊόντων και ιδιαίτερα των τροφίμων, γιατί να υπάρχει ο μπαμπούλας του ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟΥ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ;

Τί έχουν να κρύψουν οι παραγωγοί που δεν θα πρέπει να το ξέρει ο καταναλωτής;

2.Προτείναμε για την κατάθεση ΦΑΚΕΛΟΥ για κάθε προϊόν που προτίθεται να θέσει σε κυκλοφορία μιά επιχείρηση.

Αν γινόταν δεκτή η πρότασή μας δεν θα είχαμε ανάγκη της κοινοποίησης ΑΠΟΣΥΡΣΕΩΝ σε τέτοιο βαθμό για επικίνδυνα προϊόντα.

3. Προτείναμε, για τα τρόφιμα και τα καλλυντικά, να έχουν τη διαδικασία πιστοποίησης των φαρμάκων, από έναν παρόμοιο Κρατικό Οργανισμό όπως ο ΕΟΦ.

Σήμερα κυκλοφορούν του κόσμου τα σνακς, μπισκότα, κουλουράκια, παξιμαδάκια, γαριδάκια, πατατάκια και χιλιάδες άλλα είδη διατροφής.

Με το σκάνδαλο του επιμολυσμένου ηλιελαίου (δείτε στο τέλος πιά είναι η άποψή μας για το επιμολυσμένο ηλιέλαιο) δόθηκε εντολή από το Υπουργείο Ανάπτυξης να αποσυρθούν από την αγορά τρόφιμα που έχουν ως βάση το ηλιέλαιο.

Πως θα ξέρει το Υπουργείο ποιά προϊόντα έχουν ως συστατικό το ηλιέλαιο και σε τί ποσοστό;

Υπάρχει εκ μέρους των επιχειρήσεων κάποια ένδειξη στα συστατικά των τροφίμων ότι έχει χρησιμοποιηθεί ΗΛΙΕΛΑΙΟ και σε τί ποσοστό;

Η ένδειξη είναι ΓΕΝΙΚΩΣ και ΑΟΡΙΣΤΩΣ "ΦΥΤΙΚΑ ΕΛΑΙΑ και ΛΙΠΗ" !!!

Ποιά είναι τα φυτικά έλαια και τα λίπη που έχουν χρησιμοποιηθεί στα τρόφιμα που κυκλοφορούν και σε τί ποσοστά; Ποιοί τους τα έχουν προμηθεύσει; Υπάρχουν αριθμοί παρτίδων στα τιμολόγια κτήσης;

Έγινε μιά εισαγωγή ηλιελαίου από την Ουκρανία ή από οπουδήποτε αλλού. Για τη συγκεκριμένη εισαγωγή υπάρχει αριθμός παρτίδας; Και ποιός ξέρει πόσες ακριβώς ποσότητες εισήχθησαν; Αρκούν τα παραστατικά έγγραφα μεταξύ των συμβαλλομένων; Υπήρχε πιστοποίηση της ποιότητας: Ποιός Οργανισμός τα έλεγξε; Και ένα πλήθος άλλων ερωτημάτων που δεν μπορούν αν απαντηθούν !! Γιατί δεν μπορούν να δοθούν απαντήσεις; επειδή ακριβώς δεν έχουν προβλεφθεί ρυθμίσεις ή δεν πραγματοποιήθηκαν έλεγχοι, παρ' ότι υπήρχαν οι σχετικές διατάξεις. Ακόμη χειρότερο αυτό !!!

4. Προτείναμε διατύπωση και περίληψη ορολογίας του Συντάγματος.

Προτείναμε να περιληφθεί στο άρθρο 1 παρ. 2 η διατύπωση που προβλέπεται από τη διάταξη του άρθρου 24 παρ. 1 του Συντάγματος «ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΙ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΖΩΗΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ».

5. Προτείναμε τη ρητή θεσμοθέτηση της Αρχής της Πρόληψης όπως αυτή ισχύει στο Ευρωπαϊκό Δίκαιο.

Αυτή η Αρχή διασφαλίζεται με όσα προτείναμε και όσα θα μπορούσαν να προστεθούν ύστερα από εξαντλητική διαβούλευση. Δυστυχώς η Διαβούλευση δεν είχε την έκταση και το χρόνο που θα ήταν αναγκαίος. Στις ΗΠΑ, απ' όπου έχουμε παράδειγμα προς ετών, τέθηκε μέσω διαδικτύου Διαβούλευση για τη "Βιολογική Καλλιέργεια". Με δεκάδες προτάσεις και τοποθετήσεις, φορέων και ατόμων για το θέμα, ΚΑΤΑΧΩΡΗΜΕΝΕΣ ΟΛΕΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ !!!

Εξ άλλου τα στελέχη και τα μέλη των Ενώσεων Καταναλωτών δεν είναι επαγγελματίες και δρουν σε εθελοντική βάση. Αυτό δεν τους επιτρέπει να δρουν κάτω από ασφυκτικές προθεσμίες !

6. Από τα πιο πάνω προκύπτει ότι δεν μπορεί να ισχύσει το δόγμα της ΑΥΤΟΡΥΘΜΙΣΗΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ.

Πάντα, αλλά ακόμη περσότερο σήμερα, η αγορά ΠΡΕΠΕΙ να ρυθμίζεται και να ελέγχεται. Αυτές οι λειτουργίες είναι ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ του ΚΡΑΤΟΥΣ. Δεν είναι δυνατόν να επαφίεται "στην καλή θέληση ή τον πατριωτισμό" του κάθε επιχειρηματία και κάθε επιχείρησης η ΑΥΤΟΡΥΘΜΙΣΗ ΚΑΙ Ο ΕΛΕΓΧΟΣ των προϊόντων και υπηρεσιών.

Η παρέμβαση του κράτους με τη θέση κανόνων και την τήρησή τους θα κάνει τον ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ μη ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ με θύμα το καταναλωτικό κοινό.

Εξ άλλου ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ σημαίνει ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ σε ΠΛΗΡΩΣ ΟΜΟΕΙΔΗ ΠΡΟΪΟΝΤΑ και η διαφορά των προϊόντων των επί μέρους επιχειρήσεων είναι η πλήρης ή μη τήρηση όλων των κανόνων παραγωγής - αποθήκευσης - διανομής και της χρήσης πρώτων υλών πρώτης ή κατώτερης ποιότητας πρώτων ως και μεθόδων παραγωγής και τεχνολογικών καινοτομιών που βελτιώνουν την ποιότητα και το χρόνο διατηρησιμότητας ή χρήσης του προϊόντος !!!

Π.χ ένα πλυντήριο ρούχων είναι ανταγωνιστικό (από οικονομική άποψη) προς ένα άλλο μόνο όταν έχει ακριβώς τα ίδια τεχνικά χαρακτηριστικά. Αν έχει λιγότερα προηγμένα τεχνολογικά χαρακτηριστικά σε σχέση με ένα άλλο με περισσότερο προηγμένα τεχνολογικά χαρακτηριστικά, - περισσότερες στροφές στυψίματος, περισσότερες ευκολίες χρήσης, εναλλακτικές ρυθμίσεις, είναι οικονομικότερο στη χρήση ενέργειας, έχει νυχτερινό πρόγραμμα πλύσης κλπ. -, το πλυντήριο αυτό είναι (από άποψη ποιότητας και άλλων παραμέτρων) ανταγωνιστικό του πρώτου ή εκτός ανταγωνισμού σε σχέση με το πρώτο.

Δυστυχώς, όμως, όταν μιλάμε για ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ έχουμε στο μυαλό μας ΜΟΝΟ την τιμή και όχι την ΤΙΜΗ σε σχέση με την ΠΟΙΟΤΗΤΑ.

ΑΝ ΕΧΟΥΜΕ ΛΑΘΟΣ ΝΑ ΜΑΣ ΔΙΟΡΘΩΣΕΤΕ.

Ελπίζουμε στην προσοχή σας και την αποδοχή τους με εμπλουτισμό του κειμένου αυτού με τις απόψεις σας και τις αποφάσεις σας.

Με εκτίμηση

Ο Πρόεδρος

Στέφανος Λεων. Κουνιάδος

τηλ. 27210-85367, 27220-24050

6942775225

Απόσπασμα από το κείμενο των προτάσεων που έχει καταθέσει η ΕΝΩΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ για το Σχέδιο Νόμου που οδήγησε στην ψήφιση του Νόμου 3587/2007 (ΦΕΚ 152 Α 2007) για την Προστασία του Καταναλωτή

ΕΝΩΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ

Κανάρη 86 & Κρήτης, 241 00 Καλαμάτα

Τηλ & φαξ 27210 93317

Σωματείο που ιδρύθηκε στις 15 Μαρτίου 1997 και αναγνωρίστηκε με την υπ’ αριθμόν 44/1997 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Καλαμάτας (Διαδικασία Εκουσίας Δικαιοδοσίας) και είναι καταχωρημένο στα βιβλία του Πρωτοδικείου Καλαμάτας με αριθμό μητρώου 844. Το Καταστατικό του δεν έχει τροποποιηθεί μέχρι σήμερα.

Αριθμός Μητρώου 1 (ένα) των Καταναλωτικών Οργανώσεων στα Μητρώα της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Μεσσηνίας.

Καλαμάτα 29 Νοεμβρίου 2006

Αριθ.Πρωτ. 46/2006-2008

Προς

Τους αξιότιμους

Υπουργό Ανάπτυξης

κ. Δημήτρη Σιούφα

Υφυπουργό Ανάπτυξης

κ. Γιάννη Παπαθανασίου

Γενικό Γραμματέα Καταναλωτή

κ. Ιωάννη Οικονόμου

Γενική Γραμματεία Καταναλωτή

Υπουργείο Ανάπτυξης

Αθήνα

Κύριε Υπουργέ

Κύριε Υφυπουργέ

Κύριε Γενικέ

Θέμα: Διαβούλευση - Προτάσεις και παρατηρήσεις στο Προσχέδιο Νόμου για την "ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ"

Σχετικό ΥΠΑΝ Αριθ. Πρωτ. ΟΙΚ. 2109/11-10-2006

Απαντούμε στο Προσχέδιο Νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης που δόθηκε στη δημοσιότητα και μας στάλθηκε για διαβούλευση και υποβολή προτάσεων και παρατηρήσεων.

Μας είχε τεθεί η προθεσμία της αποστολής των προτάσεών μας μέχρι την 1η Νοεμβρίου 2006. Η προθεσμία αυτή ήταν πάρα πολύ περιορισμένη και μας ήταν αδύνατον να συμμετέχουμε σε αυτήν την διαδικασία μέσα σε τόσο ασφυκτικό χρονικό διάστημα.

Με έγγραφο μας με Αριθ. Πρωτ. 31/2006 ζητήσαμε να παραταθεί η προθεσμία για ένα τουλάχιστον μήνα. Δηλ. μέχρι τέλους Νοεμβρίου.

Μας γνωστοποιήθηκε τηλεφωνικώς ότι μπορούσαμε να στέλνουμε τις προτάσεις και τις παρατηρήσεις μας μέσα σε 15-20 ημέρες. Αυτό ήταν εξαιρετικά δύσκολο και μόλις τώρα κατορθώσαμε να οριστικοποιήσουμε τις προτάσεις μας που σας στείλουμε με το πάρα κάτω κείμενο μας.

Εισαγωγή

Η συμμετοχή της Ένωσης μας σε μια διαδικασία διαβούλευσης επάνω σε ένα Προσχέδιο Νόμου είναι για μας μια πρωτόγνωρη διαδικασία και ταυτόχρονα μια πέρα για πέρα δημοκρατική διαδικασία, γι’ αυτό και τη χαιρετίζουμε πραγματικά και ανυπόκριτα.

Θα θέλαμε, απευθυνόμενοι προς την Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης, να συνεχίσει την πρακτική αυτή που εγκαινίασε και να τη διευρύνει και σε άλλους τομείς, υλοποιώντας έτσι στο μέγιστο βαθμό τις αρχές του της συμμετοχής και της διαφάνειας μέσα από έναν διάλογο με την κοινωνία, επηρεαζόμενα μέλη της οποίας είμαστε όλοι ανεξαιρέτως, ανεξάρτητα από τη θέση στην οποίαν βρισκόμαστε κάθε φορά, είτε ως εκλεγμένα μέλη και στελέχη του Υπουργείου είτε ως μέλη μιάς Ένωσης για την προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών ως καταναλωτών.

Η συμμετοχή της χώρας μας στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι εμπλουτίζει την κοινωνία μας με ιδέες και πρακτικές και συμβάλει στη γενικότερη πρόοδο της χώρας μας μέσα από εισαγωγή θεσμών και πρακτικών, όπως μεταξύ άλλων είναι και η «προστασία του καταναλωτικού κοινού».

Καρπός αυτού του εμπλουτισμού υπήρξε και η εισαγωγή στην έννομη τάξη της χώρας μας του Νόμου 2251/199 (ΦΕΚ Α΄.1991/16 Νοεμβρίου 1994).

Φέτος, ακριβώς αυτόν τον μήνα Νοέμβριο, συμπληρώνονται 12 συναπτά έτη ισχύος του Νόμου για την προστασία του καταναλωτικού κοινού και μέσω του νέου προσχεδίου γίνεται μια αποτίμηση των αποτελεσμάτων αλλά και μια προσπάθεια αναβάθμισης, συμπλήρωσης με νέες ιδέες και βελτίωσης των διατάξεών του, μέσα από την εθνική αλλά και υπερεθνική εμπειρία των υπόλοιπων μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αφού η χώρα μας αποτελεί μέλος μιάς ευρύτερης οικογένειας κρατών, της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και κάθε εισαγωγή κάποιων ρυθμίσεων στην έννομη τάξη μας βασίζονται σε κάποια πλαίσια Οδηγιών που εκδίδονται ομόφωνα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, θα ήταν πάρα πολύ χρήσιμο για τη διατύπωση των όποιων προτάσεων ή παρατηρήσεων να γνωρίζαμε, ως σύνολο κοινωνίας, όσα έχουν συμφωνηθεί μέσω των Οδηγιών και όσα έχουν θεσμοθετηθεί και ισχύουν και στις άλλες χώρες της Ένωσης. Έτσι οι προτάσεις μας θα ήταν πιο τεκμηριωμένες και στο πνεύμα των κοινών πρακτικών.

Θα σας παρακαλούσαμε λοιπόν, ανεξάρτητα από τις προτάσεις μας που θα υποβάλουμε πιο κάτω, να είχαμε στη διάθεσή μας για μελέτη και σύγκριση:

Α. Τα κείμενα στην ελληνική γλώσσα των Οδηγιών της Ε.Ε για τα θέματα που αφορούν στην προστασία του καταναλωτικού κοινού που αποτελούν το υπόβαθρο των ρυθμίσεων του παρόντος Προσχέδιου Νόμου και

Β. Τα κείμενα, σε ελληνική μετάφραση, των Νόμων που ισχύουν στα υπόλοιπα κράτη της Ένωσης και αφορούν στα θέματα που ρυθμίζονται με το παρόν Προσχέδιο Νόμου ή να μας υποδείξετε πώς μπορούμε να τα προμηθευτούμε.

Έτσι η πληροφόρηση μας αλλά και του ευρύτερου κοινού θα είναι πληρέστερη και οι προτάσεις μας πιο γόνιμες και σύμφωνες με το πνεύμα των ρυθμίσεων των Οδηγιών και των πρακτικών των άλλων κρατών – μελών της Ένωσης.

Επίσης, ως γνωστόν, κάθε νομοθέτημα συνοδεύεται από μια Αιτιολογική Έκθεση. Θα σας παρακαλούσαμε να έχουμε και ένα αντίγραφο του Προσχεδίου της Αιτιολογικής Έκθεσης του Προσχεδίου του Νόμου όπου εκφράζεται «η φιλοσοφία» των ρυθμίσεων και γίνεται η αναφορά της συμφωνίας του Νόμου με τις Συνταγματικές ρυθμίσεις και τις Συνθήκες της Ε.Ε και τις αντίστοιχες Οδηγίες.

Ελπίζουμε στην ανταπόκρισή σας στα αιτήματά μας και σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την προσοχή σας.

………………………………………………

Ε

Θεσμοθέτηση της «Αρχής της Πρόληψης»

Ως πρώτη προτεραιότητα το Προσχέδιο Νόμου στο άρθρο 1 παράγραφος 2 στοιχείο α, θέτει την «υγεία και ασφάλεια των καταναλωτών» και ως δεύτερη στο ίδιο άρθρο και παράγραφο, με στοιχείο β, θέτει τα «οικονομικά συμφέροντα» τους.

Χωρίς να παραγνωρίζουμε τη σημασία του στοιχείου β που αφορά στις τιμές των προϊόντων και των υπηρεσιών, εμείς ως Ένωση θεωρούμε ότι θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη σημασία στην υγεία και την ασφάλεια του καταναλωτικού κοινού, όπως ακριβώς αναφέρεται ως σειρά προτεραιότητας στο Νόμο.

Αυτό σημαίνει: ότι τα προϊόντα και οι υπηρεσίες θα πρέπει να συμβάλουν αποφασιστικά όχι μόνο στη διατήρηση αλλά και στην βελτίωση και προαγωγή της υγείας των πολιτών.

Μια βασική πηγή υπονόμευσης της υγείας και της ασφάλειας των πολιτών ως καταναλωτών είναι η θέση σε κυκλοφορία αγαθών ή η παροχή υπηρεσιών, ιδίως όταν αφορά η παροχή υπηρεσιών, στην ασφάλεια των καταναλωτών, χωρίς προηγούμενη άδεια του κράτους ή μη αναγγελία στις Δημόσιες Αρχές.

Μια τέτοια διάταξη, πάρα πολύ ουσιώδης για την προστασία του καταναλωτικού κοινού, δεν προβλέπεται και δεν περιλαμβάνεται στο Προσχέδιο Νόμου και θεωρούμε πολύ σημαντικό να περιληφθεί.

Η μετάθεση της ευθύνης στους παραγωγούς, όπως προβλέπεται από την παράγραφο 1 του άρθρου 8, σύμφωνα με την οποίαν «οι προμηθευτές υποχρεούνται να διαθέτουν στην αγορά μόνο ασφαλή προϊόντα» και η μετάθεση της ευθύνης «αξιολόγησης των εγγενών κινδύνων που παρουσιάζει το προϊόν» στον πολίτη (παράγραφος 7 περίπτωση α. του άρθρου 8), σε συνδυασμό με την επικουρική παρέμβαση του κρατικού μηχανισμού «εκ των υστέρων» (παράγραφος 5 του άρθρου 8), εγκυμονεί πολύ μεγάλους κινδύνους για την υγεία και την ασφάλεια του καταναλωτικού κοινού.

Η μετάθεση της ευθύνης στον παραγωγό των προϊόντων είναι απόρροια της ισχύος του «βιομηχανικού απορρήτου».

Είμαστε ακράδαντα πεπεισμένοι ότι η ισχύς του «βιομηχανικού απορρήτου» εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους τόσο για τους ανθρώπους και γενικώς τη ζωή όσο και για το περιβάλλον και γι’ αυτό θα πρέπει να καταργηθεί.

Εξ άλλου η καταχώριση στο μητρώο του Υπουργείου Ανάπτυξης των Σημάτων, των Ευρεσιτεχνιών αλλά και κάθε άλλου προτύπου (πατέντας) είναι πολύ σημαντικός όρος για την προστασία της βιομηχανίας – βιοτεχνίας αλλά και των καινοτομιών κάθε είδους που καταχωρούνται και αυτό συμβάλει και στην ασφάλεια των προϊόντων εφ’ όσον αποδειχθούν επιστημονικά ότι δεν υπονομεύουν την υγεία και την ασφάλεια των πολιτών.

Στις περιπτώσεις αυτές θα πρέπει να προβλεφθεί ρητώς η απαγόρευση αδειοδότησης και κυκλοφορίας γενετικώς τροποποιημένων οργανισμών, λόγω των εγγενών κινδύνων στην υγεία του καταναλωτικού κοινού και της αδυναμίας του να σταθμίσει τον κίνδυνο που διατρέχει η υγεία του αλλά και οι μεταλλάξεις που μπορεί να συμβούν στο γενετικό του υλικό.

Ζ

Κατάργηση του «βιομηχανικού απορρήτου»

Σήμερα από τα βασικότερα συστατικά στοιχεία της Δημοκρατίας είναι η ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ και η ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ.

Για να μπορεί ο πολίτης και οι φορείς εκπροσώπησής του να διαμορφώνουν άποψη και θέση για όλα τα θέματα που τον αφορούν και να παίρνουν τις καλύτερες δυνατές αποφάσεις που αφορούν το παρόν και το μέλλον τους, για την υγεία τους και την ασφάλειά τους, είναι αναγκαίο να υπάρχει η παράθεση τόσο από τα όργανα του Κράτους όσο και εκ μέρους των διοικήσεων των Επιχειρήσεων όλων των δεδομένων που είναι αναγκαία για τη διαμόρφωση στάσεων και λήψη αποφάσεων και αυτό συνιστά το πεδίο ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ, όσο και η ευρεία δια του τύπου ή όλων των διαθέσιμων μέσων δημοσιοποίηση των στοιχείων και το οποίο συνιστά το πεδίο ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ.

Επομένως το «βιομηχανικό απόρρητο» αντιστρατεύεται την πληροφόρηση και τη διαφάνεια και κατ’ επέκταση την αρχή της Δημοκρατίας.

Η αγορά, στη ευρύτερη δυνατή έννοια της, και όχι μόνο από οικονομική άποψη θεωρούμενη, σήμερα είναι αδύνατον να ΑΥΤΟΡΥΘΜΙΣΤΕΙ, προς όφελος ολόκληρης της κοινωνίας.

Η πληθώρα των αγαθών και υπηρεσιών που προσφέρονται και οι αντικρουόμενες και ανταγωνιστικές δυνάμεις της κοινωνίας που εμπλέκονται σε ολόκληρο το κοινωνικό γίγνεσθαι δεν είναι δυνατόν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά και υπεύθυνα υπέρ του συνόλου της κοινωνίας αν δεν υπάρχει ένα ΕΥΕΛΙΚΤΟ αλλά συγχρόνως και ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟ παρεμβατικό καθεστώς που θα ρυθμίζεται από Νόμους και Αποφάσεις που θα στοχεύουν στην ουσιαστικά εύρυθμη λειτουργία της αγοράς.

Τρανταχτό παράδειγμα βιομηχανικού απορρήτου αλλά και λανθασμένης πρακτικής εφαρμογής της επιστήμης αποτελεί η χρήση παγκοσμίως των φθοροχλωρανθράκων (CFCs) σε μια ευρεία γκάμα προϊόντων.

Το αποτέλεσμα της χρήσης τους από τη βιομηχανία (τεχνολογική εφαρμογή) είναι πάρα πολύ γνωστό σε όλους. Η μείωση της στοιβάδας του όζοντος του πλανήτη μας με όλες τις συνέπειες για το περιβάλλον και την υγεία των ανθρώπων.

Χρειάστηκαν συνέδρια επί συνεδρίων και συνδιασκέψεις επί συνδιασκέψεων για να υπογραφεί το Πρωτόκολλο του Μόντρεαλ για να απαγορευθεί η χρήση τους.

Ακόμη και σήμερα οι συνέπειες της χρήσης τους παραμένουν και θα παραμείνουν ίσως για εκατοντάδες χρόνια.

Αυτό είναι ένα παράδειγμα της χρήσης του βιομηχανικού απορρήτου αλλά και της χρήσης χημικών χωρίς προηγούμενη έρευνα και τελική απόφανση της επιστήμης για το ασφαλές ή μη της χρήσης τους και η έλλειψη αδειών χρήσης.

Στην καθημερινή πρακτική τέτοιες εφαρμογές και χρήσεις της τεχνολογίας και της επιστήμης από την «αγορά» είναι ο κανόνας.

Από την πείρα μας γνωρίζουμε τις συνέπειες μη ορθών πρακτικών και έλλειψης ρυθμίσεων από το κράτος που οδηγούν στην υπονόμευση της υγείας και της ασφάλειας των πολιτών και έχουμε την ακράδαντη πεποίθηση ότι η κατάσταση αυτή δεν μπορεί να παραμένει ανεξέλεγκτη και θα πρέπει να ρυθμιστεί από τις υπηρεσίες του κράτους.

Τόσο οι κρατικοί λειτουργοί όσο και οι εκλεγμένοι (Βουλευτές, Υπουργοί, Υφυπουργοί), Γενικοί Γραμματείς προσωπικά άλλα και οι οικογένειές σας δεν βρίσκονται στο απυρόβλητο από τις συνέπειες της ανεξέλεγκτης λειτουργίας της αγοράς, κυρίως όσον αφορά στην υγεία και στην ασφάλεια σας αλλά και όλων μας.

Στις σημερινές συνθήκες όπου η αγορά είναι σε τέτοιο βαθμό παγκοσμιοποιημένη και η παραγωγή κάθε είδους προϊόντος είναι σχεδόν ανεξέλεγκτη και υπακούει «μοναδικά» στο κέρδος και στον ανταγωνισμό, δεν είναι δυνατόν να μην υπάρχουν προληπτικές δικλείδες ασφαλείας και να υπάρχει μόνο δυνατότητα εκ των υστέρων «καταστολής» των ανεπιθύμητων συνεπειών από την μη ασφαλή διάθεση των προϊόντων.

Ποιος παραγωγός ή εισαγωγέας δεν χρησιμοποιεί το «περιβαλλοντικό και κοινωνικό ντάμπινγκ» για να καταστήσει το προϊόν του ανταγωνιστικό;

Και με βάση ποιαν ηθική αρχή δεν θα θελήσει να «κερδοσκοπήσει», χρησιμοποιώντας ακόμη και απαγορευμένα ή της χειρίστης ποιότητας υλικά και πρακτικές, για να «ανταγωνιστεί» οικονομικά τους ανταγωνιστές του στην αγορά;

Αυτές οι επισημάνσεις μαθηματικά οδηγούν και πρέπει να οδηγούν στην κατάργηση του «βιομηχανικού απορρήτου» και η υποχρέωση του παραγωγού να υποβάλει στις αρμόδιες αρχές όλα τα στοιχεία που αποδεικνύουν ότι η χρήση του συγκεκριμένου προϊόντος ή υπηρεσίας όχι μόνο δεν απειλούν την υγεία του καταναλωτικού κοινού αλλά απεναντίας την προάγουν, και του δίνει αυτόματα το δικαίωμα χρήσης κατ’ αποκλειστικότητα των μεθόδων και υλικών, για τα οποία έχει αναγγελθεί.

Πρέπει δηλαδή να ακολουθείται σε όλες τις περιπτώσεις και για όλες τις διαδικασίες η διαδικασία της έγκρισης κυκλοφορίας και αδειοδότησης των φαρμακευτικών προϊόντων στην αγορά.

Είναι γνωστό ότι δεν επιτρέπεται να κυκλοφορήσει φαρμακευτικό προϊόν αν δεν υπάρχει προηγούμενη έγκριση του ΕΟΦ. Το ίδιο πρέπει να ισχύει για όλα τα προϊόντα και τις υπηρεσίες υγείας.

Ή εν πάσει περιπτώσει θα ήταν δυνατόν να θεσμοθετηθεί για ορισμένα προϊόντα η δήλωση προ τις Δημόσιες Αρχές, με την παράθεση όλων των στοιχείων, η απόδειξη της ασφάλειας του προϊόντος και παρεπόμενη λήψη άδειας κυκλοφορίας.

Π.χ. δεν είναι επιτρεπτό να κυκλοφορούν κάθε είδους καλλυντικά χωρίς καμιά απολύτως πιστοποίηση και άδεια των Δημοσίων Αρχών, με μιάν απλή και μόνο δήλωση του παραγωγού ή του εισαγωγέα – αν και όταν υπάρχει και αυτή η δήλωση – ότι το προϊόν είναι ασφαλές.

Υπάρχουν χιλιάδες περιπτώσεις, τουλάχιστον εμφάνισης αλλεργιών, και εκατοντάδες περιπτώσεων βλάβης της υγείας πολιτών, από τη χρήση τέτοιων προϊόντων, με ότι αυτό συνεπάγεται.

ΠΡΟΤΑΣΗ

Η Πολιτεία, επομένως, κάτω από αυτές τις συνθήκες είναι ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΗ να τηρήσει την Αρχή της Πρόληψης και να καταργήσει το «βιομηχανικό απόρρητο».

Θεσμοθέτηση της πρόληψης σημαίνει ότι θα πρέπει να προβλεφθεί και να περιληφθεί στο Σχέδιο Νόμου διάταξη με το πιο κάτω, κατ’ αρχήν και σε γενικές γραμμές, περιεχόμενο:

«Κάθε παραγωγός ή εισαγωγέας ή προμηθευτής ή διανομέας είναι υποχρεωμένος να δηλώσει στις κατά το Νόμο Δημόσιες Αρχές το προϊόν που πρόκειται να θέσει σε κυκλοφορία στην αγορά ή την υπηρεσία την οποίαν πρόκειται να προσφέρει, ιδίως όταν αφορά στην υγεία του καταναλωτικού κοινού, καταθέτοντας ταυτόχρονα όλες τις επιστημονικές μελέτες που έχει διενεργήσει και τα συμπεράσματα των ερευνών του ότι το προϊόν ή υπηρεσία που θα προσφέρει στο καταναλωτικό κοινό, είναι ασφαλής και να λάβει είτε επίσημη κρατική άδεια κυκλοφορίας είτε πιστοποιητικό από την κατά νόμο αρμόδια υπηρεσία, ότι έχει καταθέσει τα κατά Νόμον δικαιολογητικά, όπου αυτό απαιτείται, και ότι προϊόν ή η υπηρεσία είναι γενικώς ασφαλής τόσο για την υγεία του καταναλωτικού κοινού όσο και για την ασφάλειά του.»

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΚΑΤ’ ΑΡΘΡΟ

Άρθρο 1.

Παραγρ. 1. περίπτωση 1. Θα πρέπει να τροποποιηθεί η διάταξη αυτή και να διατυπωθεί ως εξής: «Η προστασία των δικαιωμάτων, Η ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΙ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΖΩΗΣ, ΚΑΘΩΣ και η ΠΡΟΑΣΠΙΣΗ των συμφερόντων των ΠΟΛΙΤΩΝ (και όχι των καταναλωτών) (ΕΙΝΑΙ ή ΣΥΝΙΣΤΟΥΝ ή ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ) πρωταρχική υποχρέωση του κράτους».

Σημειώσεις για το άρθρο 1:

1. Το άρθρο 24 του Συντάγματος στην παράγραφο 1 έχει τη διατύπωση «αποτελούν…υποχρέωση του κράτους» και αναφέρεται και στην «ποιότητα ζωής» κάτι που θα πρέπει να επιδιώκεται με τη διάταξη αυτή.

2. Θα πρέπει επίσης να αντικατασταθεί η λέξη «καταναλωτής» με τη λέξη «πολίτης» ή «αγοραστής» σε αντιδιαστολή με το χρησιμοποιούμενο όρο «προμηθευτής», διότι η λέξη «καταναλωτής» έχει αρνητικά φορτισμένη έννοια (στο Αντί Λεξικό ή Ονομαστικόν της Νεοελληνικής του Θεολ. Βοσταντζόγλου, Εκδόσεις ΔΟΜΗ 1962, στο λήμμα 1201 που αναφέρεται στη λέξη ΑΝΑΛΩΣΗ η λέξη «καταναλωτής» έχει την έννοια του «ξοδευτή» της «φαγάνας» και γίνεται μόνο μία αναφορά στην έννοια του «αγοραστή» του λήμματος 1230.)

Καταναλωτής στην ουσία είναι ο ΑΓΟΡΑΣΤΗΣ αγαθών ή υπηρεσιών. Επομένως η λέξη «καταναλωτής» θα πρέπει να αντικατασταθεί από τη λέξη «ΑΓΟΡΑΣΤΗΣ». Εν πάσει περιπτώσει ας ανοίξει ένας δημοκρατικός διάλογος για να επιλεγεί η ορθότερη και όχι ευκολότερη λέξη.

Παραγρ. 2.

Θα πρέπει να προστεθεί και η πρόταση: «ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΙ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΖΩΗΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ», όπως προβλέπεται από τη διάταξη του άρθρου 24, Παράγραφος 1, του Συντάγματος.

Στην υπό στοιχείο (δ) περίπτωση αναφέρεται ότι η «πολιτεία μέριμνα ιδίως για: δ) το δικαίωμα ακρόασης τους σε θέματα που τους αφορούν. Η διάταξη αυτή είναι εντελώς ΑΟΡΙΣΤΗ. Τι μπορεί να εννοήσει κάποιος με τη έννοια ΑΚΡΟΑΣΗ, από ποιόν πραγματοποιείται η ΑΚΡΟΑΣΗ αυτή και ποιο το περιεχόμενό της; Θα πρέπει να διασαφηνιστεί για να υπάρχει πεδίο εφαρμογής και πως υλοποιείται. Η «ακρόαση» διαφέρει από το δικαίωμα «του αναφέρεσθαι».

Άρθρο 8 παρ. 7

Παράγραφος 7.

Η διάταξη αυτή αποτελεί την πεμπτουσία της προστασίας του καταναλωτικού κοινού, τόσο όσον αφορά στην υγεία του όσο και στην ασφάλειά του.

Η σημερινή πρακτική που τηρείται είναι ανεπαρκής για να «επιτρέψει (στο καταναλωτικό κοινό γενικά και στον κάθε αγοραστή ειδικά) να αξιολογήσει τους εγγενείς κινδύνους που παρουσιάζει το προϊόν».

Θα πρέπει να συνταχθούν προδιαγραφές για το ποια είναι τα αναγκαία στοιχεία των πληροφοριών που θα πρέπει να παρέχονται από κάθε ομάδα προϊόντος, ώστε να υπάρχει δυνατότητα ελέγχου και άρσης κάθε αμφισβήτησης ή περιορισμός της αμφισβήτησης για το περιεχόμενο των πληροφοριών.

……………………

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Βέβαια οι προτάσεις αυτές, καίτοι είναι προϊόν επισταμένης μελέτης, δεν είναι δυνατόν να καλύψουν όλο το εύρος του προτεινόμενου του Προσχεδίου Νόμου, όμως θα θέλαμε να τονίσουμε για άλλη μια φορά το χαρακτήρα των Ενώσεων για την προστασία του καταναλωτικού κοινού πως λειτουργούν σε ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΒΑΣΗ ως ΜΚΟ και δεν είναι δυνατόν να λειτουργούν στη λογική των ΚΟ.

Π.χ διατάξεις όπως των παραγράφων 7, 8 γ, 9, 10, 22, 23, 24 του αρθρου 20 είναι επαχθέστατες και πρέπει να αναδιατυπωθούν.

Διότι τότε θα επέλθει πλήρης αδρανοποίησή των Ενώσεων εξ αιτίας του φόβου κυρώσεων σε θέματα που πρέπει να έχουν πλήρη ελευθερία επειδή ακριβώς δεν εξυπηρετούν κανένα συγκεκριμένο οικονομικό συμφέρον παρά μόνο τα γενικά συμφέροντα ΟΛΟΥ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΟΥ ΚΟΙΝΟΥ και κυρίως σε ότι αφορά στην ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ των προϊόντων και υπηρεσιών.

Με τιμή

Για τα Μέλη και το Δ.Σ

Της

ΕΝΩΣΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ

Ο Πρόεδρος

Στέφανος Λεων. Κουνιάδος

Υστερόγραφο εκτός κειμένου:

Σε σχέση με το «διατροφικό σκάνδαλο του ΗΛΙΕΛΑΙΟΥ» που ξέσπασε πρόσφατα σας πληροφορούμε ότι, η εξαγωγή «ελαίου» από σπόρους φυτών, όπως του ηλιόσποροι, του βαμβακόσπορου, του καλαμποκιού, του φοινικόσπορου αλλά και του «κουκουτσιού της ελιάς», πραγματοποιείται με τη διαδικασία της εκχείλισης με χημικό παραπροϊόν του ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ (εξάνιο ή άλλο παρόμοιο παραπροϊόν).

Κατά τη διαδικασία της εξαγωγής του «ελαίου» - ηλιέλαιο, βαμβακέλαιο, καλαμποκέλαιο, φοινικέλαιο αλλά και πυρηνέλαιο από το κουκούτσι της ελιάς, - είτε από βεβιασμένη λειτουργία των μηχανημάτων, είτε από ανθρώπινο λάθος ή από κακή λειτουργία των εγκαταστάσεων (παλαιότητα – μη συντήρηση κλπ) μπορεί να υπάρξουν περιπτώσεις όπου η εξάτμιση του χρησιμοποιηθέντος χημικού να μην ήταν πλήρης και να παρέμειναν (εγκλωβίστηκαν) ίχνη πέραν των επιτρεπομένων ανωτάτων ορίων χημικών όποτε υπάρχει ΡΥΠΑΝΣΗ με συνέπεια την ΕΠΙΜΟΛΥΝΣΗ των ελαίων αυτών.

΄Η μήπως χρησιμοποιήθηκαν άλλου είδους χημικά - ορυκτέλαια - αντί για εξάνιο;

Αυτή η παράμετρος έχει ληφθεί υπ’ όψη;

Γιατί όλοι μιλούν για επιμόλυνση με ΟΡΥΚΤΕΛΑΙΑ. Αλλά πού βρέθηκαν τα ορυκτέλαια, αυτό δεν το έχουμε πληροφορηθεί από κανέναν. Δηλ. τα αμπάρια των πλοίων που μετέφεραν τα έλαια αυτά, ή τα βυτιοφόρα που τα μετέφεραν είχαν υπολείμματα ορυκτελαίων; Τώρα, για πρώτη φορά έτυχε να υπάρχουν υπολείμματα ορυκτελαίων όταν για χρόνια γίνονται τέτοιες μεταφορές; Τώρα σταμάτησαν να πλένουν τα αμπάρια των πλοίων και τα βυτία των βυτιοφόρων;

ΜΟΝΟ ΤΟ ΛΑΔΙ ΤΗΣ ΕΛΙΑΣ ΠΟΥ ΒΓΑΙΝΕΙ ΑΠΟ ΤΟ ΕΛΑΙΟΤΡΙΒΕΙΟ και ΤΟ ΣΗΣΑΜΕΛΟ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΤΕΤΟΙΑ ΙΧΝΗ ΔΙΟΤΙ Η ΕΞΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΑΙΩΝ ΑΥΤΩΝ ΓΙΝΕΤΑΙ – ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΜΕ ΕΚΘΛΙΨΗ, ΚΑΙ ΦΥΓΟΚΕΝΤΡΗΣΗ, ΓΙΑ ΤΟ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ.

ΕΠΟΜΕΝΩΣ ΜΟΝΟ ΤΟ ΛΑΔΙ ΤΗΝ ΕΛΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΗΣΑΜΕΛΟ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΕΜΠΙΣΤΕΥΘΟΥΜΕ – ΥΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΝΟΘΕΥΜΕΝΑ.

Σας πληροφορούμε ότι στις αποθήκες των ελαιοτριβείων της Μεσσηνίας και της Ένωσης Συνεταιρισμών Μεσσηνίας υπάρχει άφθονο ελαιόλαδο ΠΡΩΤΗΣ ποιότητας σε πολύ καλές τιμές (καμιά σχέση με τα ράφια των καταστημάτων) .

Πιστεύουμε ότι μια καμπάνια εκ μέρους σας θα έδινε τη δυνατότητα στον πληθυσμό της Ελλάδας να τραφεί σωστά και υγιεινά αλλά και θα βοηθούσε την τοπική οικονομία να ανασάνει από την οικονομική δυσπραγία λόγω ΥΠΟΤΙΜΗΣΗΣ (ηθελημένης ή αθέλητης;) ΤΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗΣ ΑΞΙΑΣ ΤΟΥ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟΥ.

Μην ξεχνάτε ότι η ΜΕΣΣΗΝΙΑ έχει πληγεί σοβαρά από τις πυρκαγιές του 2007 και οι αγροτική οικονομία πρέπει να στηριχθεί και να ενδυναμωθεί για να μπορέσει ο αγρότης να ανταπεξέλθει οικονομικά και έτσι να στηριχθεί η διατροφική μας επάρκεια και ασφάλεια στην επερχόμενη περίοδο των ΙΣΧΝΩΝ ΑΓΕΛΑΔΩΝ.

ΕΝΩΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ